Esittelyssä: JOENSUUN ILMASILTA


- Ilmasiltoja Suomessa 10
- Joensuun Ilmasilta ry perustettu 1987. Menossa 20 toimintavuosi.
- Jäseniä 70
- Pitää yllä maanpuolustushenkeä, toimii ilmavoimien perinteen vaalimisen hyväksi.

Joensuun ilmasillan entisöimä pommikoneen suojakorsu v. 2005 on ainoa laatuaan Suomessa. Ilmailun muistomerkkejä on pystytetty useita.
Tärkeä toimintamuoto on myös viranomaisyhteistyö, yhteiset kokoukset sekä vierailut mm. lennostoihin. Viimeksi Karjalan Lennostoon tänä keväänä.

Rauno Suhonen pj. , Matti Korhonen vpj. ,Kalevi Lohiranto siht., Onni Aalto rahastonh. , Timo Kaikko,
Tapani Meriläinen, Veijo Wälkky ja Antero Nortela jäseniä.
Kunniapuh.joht. Aulis Yli-Puntarilla on osallistumis-oikeus hallituksen kokouksiin.

Jäsenillä pääsääntöisesti ilmavoimatausta, mutta ei ole jäsenyyden ehtona. “Riittää kun on palava innostus ilmavoimien historiaa kohtaan”, puheenjohtaja Suhonen toteaa.


Lyhyesti suojakorsuista ja JK-pommikoneista:

Suojakorsujen rakentaminen aloitettiin heti jatkosodan alettua. Niitä rakennettiin Onttolan kentän länsi- ja eteläpuolelle.

Kentän aktiivisin lentokausi ajoittuu kevään 1944 ankariin torjuntataisteluihin Kannaksella, Aunuksessa ja Ilomantsissa.

Junkers-pommikone edusti Suomen pommikoneiden parasta kalustoa. Se pystyi sekä vaaka että syöksypommituksiin. Koneessa oli 4 hengen miehistö; ohjaaja, tähystäjä, sähköttäjä ja kk-ampuja. Mitat: koneen pituus 14,36 m, siipien kärkiväli 20,08 m, korkeus 5,07 m. Lentomatka 2600 km, suurin nopeus 465 km/h.